Kom deg ut-dagen 2022, Sæteren gård

Slik kommer du deg til Sæteren Gård

Lurer du på veien til gården? Her finner du svaret.

Publisert: 29. september 2023
Artikkel

På beina fra Øverland

Det mest populære startpunktet for en tur til Sæteren Gård, er Øverland. Herfra er det 2 km å gå, enten på grusvei eller sti. Veien fra Øverland er godt egnet for barnevogn og sykkel. Vinterstid blir veien brøytet. Veien er privat og den er stengt med bom. Det er ikke anledning til å kjøre inn.

Adkomst med buss til Øverland

• Ta buss 150 (Gullhaug/Oslo Bussterminal).
  • Gå av på Åsterud bussholdeplass.
  • Busstoppet ligger 200 m nordvest for Øverland gård.
  • Gå ned langs veien til Øverland og følg merket vei til Sæteren Gård.

Bussen kjører fra Oslo Bussterminal via Lysaker og Bekkestua til Gullhaug.

Adkomst med bil til Øverland

Parker på Øverland Utfartsparking, Gamle Ringeriksvei 122.

• Parkeringsplassen finner dere på sydsiden av Gamle Ringeriksvei (RV168) fra Griniveien og mot Bærums Verk.
  • Det må ikke forekomme parkering eller av- og pålessing på Øverland gård eller ved Øverland barnehage.
  • Veien fra Øverland, Murenveien, er en privat bilvei og er stengt med bom. Besøkende til Sæteren Gård har ikke anledning til å kjøre inn, dette gjelder også hvis bommen eventuelt skulle stå oppe. Unntaket er handicaptransport som er avtalt på forhånd.
  • Utfartsparkeringen på Øverland er skiltet med parkeringsforbud mellom kl 24 -06. Etter avtale med Bærum kommune kan alle overnattingsgjester på Sæteren Gård parkere på denne parkeringsplassen, uten parkeringsbevis, uten risiko for borttauing.

Andre adkomstmuligheter

Andre gode startsteder er Haug skole, Skytterkollen eller Steinsskogen gravlund. Det er omtrent 2 km å gå til Sæteren Gård fra disse stedene.

• Fra Haug skole følger du turstien over Sauejordet, videre til Haga golf og derfra på grusvei til Sæteren Gård. Denne veien er egnet for barnevogn og sykkel.
  • Fra Skytterkollen kan du følge merket sti til Sæteren Gård. Denne er ikke egnet for barnevogn.
  • Fra Steinskogen gravlund følger du merket vei til Sæteren Gård. Denne veien er egnet for barnevogn og sykkel.

På ski til Sæteren Gård

Dersom det er godt med snø, kan det være skimuligheter fra Haga golf, Skytterkollen eller Stein gård. Se Skiforeningens føremelding for oppdatert informasjon om skiforholdene.

Del artikkel:

Bli medlem