Sæteren Gårds historie

Den Norske Turistforening Oslo og Omegn kjøpte Sæteren Gård av Statsbygg i februar 2000 for 3 millioner kroner. Eiendommen består av 120 mål utmark, 60 mål innmark og besto i 2000 av hovedhus, låve, stabbur, stall, garasje og seks koier.

Publisert: 02. oktober 2023
Artikkel

Oppussing

Alle bygningene var meget falleferdige da vi overtok stedet. Hovedhuset er oppusset med nytt tak, tette vegger og friske farger på alle vegger både innvendig og utvendig. Stabburet og tre av koiene er også satt i stand. Koiene fungerer som overnattingssteder. Kjøpet og deler av oppussingen ble finansiert ved gave fra Olav Thon.

Gapahuk

På eiendommen er det satt opp en Gapahuk. Gapahuken ble bygd ved hjelp av midler fra Bekkestua Rotary og Innerweel Klubb. Det er videre bygd flere permanente bålplasser. Disse er finansiert av Bærum kommune.

Natursti

Det er utviklet en permanent natur- og opplevelsessti, og en eventyrsti. I samarbeide med Fossum IL er det også utviklet eget o- kart gir gode muligheter for orienteringsaktiviteter. Faste poster henger ute.

Nytt sovehus

I 2005 ble garasjen revet og det ble satt i gang arbeid med å bygge nytt sovehus og bestyrerbolig. Disse byggene ble offisielt åpnet i april 2006. Sovehuset har sengeplass til 48 barn. Også disse byggene har blitt finansiert av Olav Thon.

Del artikkel:
Del på e-post

Bli frivillig
Bli medlem
Nydelige Trollfjordhytta ligger på grensen mellom Vesterålen og Lofoten. Turen opp til hytta går fra Austpollen innerst i Trollfjorden.
Bli medlem